Sopron, 2019. szeptember 25., (MTI) - A digitális közösségi alkotóműhelyek segítik a hazai szakképzés megújítását - fogalmazott az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) szakképzésért és felnőttképzésért felelős helyettes államtitkára szerdán a Soproni Szakképzési Centrum Vas- és Villamosipari Szakképző Iskola és Gimnáziumban.

 

Sopron, 2019. szeptember 25., (MTI) - A digitális közösségi alkotóműhelyek segítik a hazai szakképzés megújítását - fogalmazott az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) szakképzésért és felnőttképzésért felelős helyettes államtitkára szerdán a Soproni Szakképzési Centrum Vas- és Villamosipari Szakképző Iskola és Gimnáziumban.

Pölöskei Gáborné a digitális közösségi alkotóműhely átadó ünnepségén hangsúlyozta, hogy a szakképzési rendszer fejlődésének egyik alappillére az eszközök fejlesztése és a környezet fejlődése. Nem mindegy ugyanis, hogy milyen környezetben tanulnak a gyermekek és az sem mindegy, hogy milyen eszközökkel oktatják őket.

A szakképzés 4.0 stratégia kijelöli azokat az irányokat, amelyek a jövő szakképzését jelentik - fogalmazott, majd hozzátette, hogy a szakképzés megerősítése lényeges.

Elmondta, hogy fél éven belül az országban mintegy negyven digitális közösségi alkotóműhely fog működni. Elindult egy folyamat, amely nemcsak eszköz, hanem lehetőség is a szakképzés megújítására. Ez azonban egy apró szelete a megújításnak, van még mit tenni, de az utat elkezdtük, azon végig kell menni - fogalmazott Pölöskei Gáborné.

Kitért arra is, hogy a közösségi műhelyekben a készségeket és a képességeket úgy oktatják, hogy a gyermekek észre sem veszik, hogy tanulnak. A műhelyekben úgy lehet oktatni, hogy a szakmáknak a jelentőségét egyre jobban hangsúlyozzák és nem tantárgyakban, hanem a szakmáknak az elsajátításában gondolkodnak.

Hozzáfűzte, hogy ehhez kell a kreativitás, a problémamegoldó képesség, az érzelmi intelligencia, az együtt gondolkodás és az egymásra figyelés. Ezek azonban mind megteremtődnek a digitális közösségi alkotóműhelyekben - mondta.

Beszélt arról is, hogy ezek a műhelyek a tehetséggondozásban és a felzárkóztatásban is segítenek. A tehetséggondozásban azért, mert a gyermekek olyan eszközökkel dolgozhatnak, amelyekkel máshol nem, a felzárkóztatásban pedig azért, mert fenn tudja tartani az érdeklődést a gyermekben.

Králik Tibor, a Soproni Szakképzési Centrum kancellárja elmondta, hogy augusztus 1-jétől két csornai intézmény, a Hunyadi János Középiskola és a Kossuth Lajos Szakközépiskola került a centrumhoz, amelynek egyik feladata az, hogy a gazdaság igényeit kiszolgálja, ezért választ kell adnia minden munkaerőpiaci kérdésre.

A cél, hogy a soproni és a rábaközi szakképzési stratégiát összehangolják és fejlesszék - mondta. Hozzátette, hogy a digitális közösségi alkotóműhelyekben más módszertannal más tartalmakat tanítanak, a gyermekek kreativitására és a közösségben gondolkodásra épít.

Ezeknek a műhelyeknek, amelyeket előzetes jelentkezés alapján más oktatási intézmények diákjai is látogathatnak, a pályaorientációban is fontos szerepe lesz - mondta.

Az ünnepségen elhangzott, hogy elindul egy energetikai fejlesztés is az intézményben, amelynek keretében háromszázmillió forintból kicserélik a nyílászárókat, felújítják az épület homlokzatát és a gépészeti rendszereket, valamint napelemeket telepítenek. Ezzel csökken az intézmény károsanyag kibocsátása és költséghatékonyabban fog működni.

Farkas Ciprián városi tanácsnok, a Fidesz-KDNP polgármesterjelöltje elmondta, hogy a városban mintegy három éve indult el a közintézmények energiahatékonysági fejlesztése, amelynek keretében számos intézmény újult már meg a bölcsődéktől a kulturális intézményekig, azonban vannak még olyan intézmények, ahol szükség van fejlesztésre, ezért ezt a tevékenységet a jövőben folytatni szeretnék.

Hozzátette, hogy ezek a beruházások lehetővé teszik, hogy a gyermekek 21. századi körülmények között tanulhassanak, fejlődhessenek, ráadásul úgy, hogy közben az intézmények környezeti terhelése is csökken.